Equal Pain Day
Vandaag, op International Equal Pay Day, lanceren Flanders Classics en KPMG in België de #EqualPainDay campagne. De campagne heeft als doel de weg die het wielrennen momenteel aflegt in gelijkheid tussen mannen en vrouwen onder de aandacht brengen en sluit bovendien aan bij hun gemeenschappelijke Closing the Gap project. Niemand minder dan wereldkampioene Lotte Kopecky zet samen met voormalig Belgisch kampioen Tim Merlier haar schouders onder de campagne.
In de wielersport fietst het vrouwenwielrennen sinds enkele jaren stap voor stap het gat met de mannelijke collega’s dicht, maar de eindmeet is nog niet in zicht. Campagnes zoals deze #EqualPainDay onderstrepen het belang van de blijvende aandacht voor equal pay en gestructureerde plannen om het gat tussen mannen en vrouwen finaal te dichten. Gelijke inspanningen verdienen nu eenmaal gelijke verdienmodellen.
De samenwerking tussen KPMG in België en Flanders Classics begon in 2020. Toen kondigde de wielerorganisatie KPMG aan als presenting partner van haar vrouwenwedstrijden. Een belangrijke stap, want KPMG werd zo de eerste partner die specifiek z’n schouders onder het vrouwenwielrennen zette. Bij de aankondiging van de samenwerking stelden beide partijen trots een meerjarenplan voor: Closing the Gap. #EqualPainDay sluit zo perfect aan op dat project.
“Ons Closing the Gap project is heel bewust een meerjarenplan”, zegt Flanders Classics CEO Tomas Van Den Spiegel. “Dit jaar trokken we als kers op de taart het prijzengeld in al onze voorjaarswedstrijden gelijk, voor de Ronde van Vlaanderen gebeurde dat al in 2022. Tadej Pogačar en Lotte Kopecky wonnen op 2 april allebei de Ronde van Vlaanderen, moesten daar dezelfde opofferingen voor maken en kregen dus hetzelfde prijzengeld. Daarom maken wij van Equal Pay Day vandaag Equal Pain Day. Met deze campagne willen we het traject dat de vrouwelijke wielersport aflegt in de verf zetten, want we zijn er nog niet. Ook de komende jaren moeten we blijven bouwen aan de verdere professionalisering van het vrouwenwielrennen.”
CEO van KPMG in België Harry Van Donink: “We zijn trots op onze bijdrage op vlak van gendergelijkheid in de wielersport met het Closing the Gap project. Ondanks de grote stappen die al gezet zijn, is het ontzettend belangrijk dat we blijven benadrukken waar nog aan gewerkt moet worden, want we hebben de finish nog steeds niet bereikt. Als werkgever, opleider, partner en klantenadviseur begrijpen we dat we een cruciale rol spelen in het stimuleren van gelijke verloning en transparante compensatie. Die principes zijn al vele jaren stevig verankerd binnen KPMG en we kijken ernaar uit om de Flanders Classics Women en dit initiatief te blijven steunen.”
Wereldkampioene Kopecky deze campagne mee zien uitdragen is natuurlijk fantastisch. Net zoals haar tweede opeenvolgende zege in de Ronde dat was. Een overwinning die bovendien een kijkcijferrecord deed sneuvelen. Van den Spiegel: “Dit jaar ging het aantal kijkers in Vlaanderen voor de Ronde van Vlaanderen bij de vrouwen het eerst boven het miljoen. Cijfers liegen niet, het toont dat de sport evolueert. Maar, we zijn er nog niet. Momenteel werken wij aan de volgende stappen voor het Closing the Gap project. We doen dit niet alleen voor onze eigen wedstrijden, maar uit engagement voor de (wieler)sport in het algemeen. En we zijn bijzonder blij dat we daarbij nog steeds op de steun van KPMG mogen rekenen.”
#EqualPainDay is nauw verbonden met het Closing the Gap project van Flanders Classics en KPMG. Samen met de andere partners bouwen we aan een duurzaam business model voor het vrouwenwielrennen, waarmee KPMG z’n doel en missie naar de koers brengt. De investeringen in het project gaan verder dan prijzengeld alleen en omvatten andere initiatieven die als doel hebben een betere en meer professionele omgeving voor vrouwelijke renners te bouwen.